Spaningar

Hur använda Sociala medier?

Jag hör till ”motvalskärringarna” som motvilligt gick med i Facebook. Jag var ytterst misstänksam och tänkte; ”Åh, inte ytterligare en sak att hålla koll på”. Motvilligt fick jag erkänna att det var lite kul.

Jag hör till ”motvalskärringarna” som motvilligt gick med i Facebook. Jag var ytterst misstänksam och tänkte; ”Åh, inte ytterligare en sak att hålla koll på”. Motvilligt fick jag erkänna att det var lite kul.

 

En sak som fascinerar mig är att det finns människor som verkar leva sina liv på Facebook och verkar ha hur mycket tid och engagemang som helst. Ex.på statusar: ” ....har bakat bullar” , ”…har ätit bullarna, de var goda”, …” oj, vilken stor disk det blir efter allt bakande” …mår inte så bra idag”, …”Skulle inte ha ätit så många bullar”osv. Jag funderade ett tag på om ”Fejan” hade ersatt samtalet människor emellan.


Så hände något. En gammal vän som tillhör mitt gamla ungdomsgäng och som jag känt sedan jag var 13 år dog plötsligt. Då insåg jag fler fördelar med Facebook. Mitt gamla gäng är utspritt geografiskt och plötsligt kunde vi alla dela bilder och minnen mer eller mindre i realtid. Ja faktiskt sörja tillsammans över nätet och det spelade ingen roll att en av oss bor ända bort i Oman. Vi samtalade skriftligen i stället för muntligen.

 

När det gäller Sociala medier och företagande så finns det säkert oanade möjligheter. Jag vet tex. att det finns företag som via Twitter har kunnat svara missnöjda kunder och lyckats vända klagomål till nöjd kund. Journalister får idag reda på viktiga nyheter snabbare osv. Men är snabbare alltid bättre? Är allt som skrivs bra reklam?


Jag tror att det är vettigt att fundera över hur vi ska använda de sociala medierna, att ta några vändor på vad det ska leda till för företaget på lång sikt. Hur och i vilka sammanhang? Vad ska intentionen vara för just vårt företag?


Här kan du läsa mer och även se ett webtv-inslag:



http://www.idg.se/2.1085/1.119368

2010-01-27 Ewa